SEO - Search Engine Optimization Nedir?

seo search engine optimization nedir?
SEO, Türkçedeki karşılığıyla Arama Motoru Optimizasyonu nedir? Arama motorlarının hayatımıza tamamen girmesi ile birlikte popülerleşen ve olmazsa olmaz haline gelen SEO işlemleri artık büyük küçük farketmeksizin her kullanıcı için hayati bir öneme sahip durumda. Bu yazımızda SEO'nun genel mantığından tutun da teknik SEO işlemlerine kadar arama motoru optimizasyonuna dair ihtiyacınız olan tüm temel bilgileri sunuyoruz.
Para kazanmaya başlayın bugün.
Ücretsiz Kaydolun

SEO - Search Engine Optimization Nedir?

Bu yazımızda SEO terimini baştan sona ele alacağız. Yazımız hem temel pratik bilgileri içeren hem de teknik detaylardan bahseden kapsamlı bir yazıdır. SEO nedir, SEO neden önemlidir, SEO aktiviteleri nelerdir, iç ve dış SEO çalışmaları nelerdir ve optimizasyon çalışmaları yapılırken nelere dikkat edilmesi gerekir gibi soruların yanıtlarını bulabileceğiniz yazımızın faydalı olmasını umuyoruz.

SEO, Search Engine Optimization, Türkçedeki karşılığı ile "Arama Motoru Optimizasyonu" ilk olarak 2006 yılında ortaya atılan bir kavramdır. Günümüzde ise dijital pazarlama alanında en çok kullanılan ve merak edilen terimlerden biri olmayı başarmıştır. KOBİ'lerden büyük ölçekli şirketlere, YouTuberlardan Instagram üzerinden butik satış yapan bireysel girişimcilere kadar herkes SEO çalışmaları yapmaya başlamış ya da başlamayı düşünüyor. Peki nedir bu SEO?

SEO Nedir, Nasıl Yapılır?

SEO nasıl yapılır sorunun tek seferde verilebilecek bir yanıtı bulunmamaktadır. SEO, arama motoru optimizasyonu, basitçe web sitenizin Google, Yahoo, Bing gibi arama motorlarında üst sıralarda yer alması için yapılan aktivitelerin tümüdür. Arama motoru optimizasyonu çalışmaları, günümüzde en büyük arama motoru olan Google üzerinde yoğunlaşmış ve genelde Google tarafından SEO uzmanlarına sağlanan yönergelerin takip edilmesiyle oluşturulmuştur.

Aşağıdaki görselde göreceğiniz üzere, Google aramasında iki tür sonuçla karşılaşırız. Yanında "Ad" işareti olan ve üst sırada gördüklerimiz 'Paid Search Results' denilen, firmaların para ödeyerek kendi reklamlarını yaptıkları sonuçlardır. Bu sonuçların hemen altında, yanında hiçbir işaret olmayan sonuçlar ise 'Organic Results', yani organik arama sonuçlarıdır. Üstte bulunan ödenebilir bölüme belli bir miktar para vererek herkes kendi reklamını koyabilir ancak organik sonuçlarda çıkabilmek için çok ciddi SEO çalışmaları yapılmalıdır.

google arama sonucları nasıl gorunur

Peki nasıl yapılır bu arama motoru optimizasyonu çalışmaları? Yazımızın ilerleyen bölümlerinde daha ayrıntılı açıklayacağımız bu çalışmalar, arama motorlarının isteklerinin yerine getirilmesi ile yapılır. Optimizasyon çalışmalarının genel mantığı, ilgili arama motorunu tatmin etmek ve bu arama motorunun gerekliliklerini tam anlamıyla sağlamak üzerine kurulmuştur.

Google'ı ele alarak açıklayalım. Google, kullanıcılarına en iyi hizmeti vermek ister. Bu yüzden bir konu ile ilgili arama yapan kullanıcısına, onun yaptığı arama ile ilgili en alakalı şeyleri göstermeye çalışır. Bir kullanıcı spor ayakkabı yazıp arama yaptıysa, Google o kullanıcıya en kaliteli hizmeti veren spor ayakkabı markasını ya da en iyi satış stratejisine bağlı, web sitesi en hızlı çalışan markayı ilk sırada göstermek ister.

İşte SEO hizmeti veren uzmanlar bu çalışmaları yaparken aslında Google'ı ya da diğer arama motorlarını, çalıştıkları firmanın ilgili alandaki en iyi şirket olduğuna ikna etmeye çalışır. Google'ın sunduğu optimizasyon şartlarını iyi bir şekilde yerine getirir ve web sitesi verilerini en uygun bir şekilde sunmaya çalışırlar. Buna optimizasyon çalışmaları denir ve genelde uzun zaman alan bir süreçtir. Ancak doğru yapıldığı takdirde, ilgili web sitesi gözle görülebilecek bir hızda üst sıralara doğru yükselir. Yazımızın ilerleyen bölümlerinde bu optimizasyon çalışmalarının ayrıntılarından bahsedeceğiz.

Arama Motoru Optimizasyonu (SEO) Neden Önemlidir?

Aslında yavaş yavaş hayatımıza giren, ancak sanki bir anda popüler olmuş gibi hissettiğimiz SEO neden önemlidir? Sorunun cevabı çok basit. Artık her şey önce online ortamda sunuluyor ve insanlar ön araştırmalarını arama motorlarında gerçekleştiriyor. Bizler de başarılı olmak istiyorsak arama motorlarında üst sıralarda olmalıyız. Çünkü araştırmalar gösteriyor ki, internetten araştırma yapan kullanıcıların ezici bir çoğunluğu, arama sonuçlarında ikinci sayfaya dahi ilerlemiyor. Görmek istediği şeyi ilk sayfada bulamıyorsa farklı bir anahtar kelime kullanarak tekrar arama yapıyor.

arama motoru optimizasyonu neden önemlidir

Peki parasını ödeyerek Google Ads gibi uygulamalar aracılığıyla üst sıralarda yer alabiliyorsam neden uzun ve zahmetli bir iş olan arama motoru optimizasyonu ile uğraşayım gibi bir soru da karşımıza çıkabilir. Bunun cevabı basittir. Reklamlı aramalar bir daireyi kiralamaksa SEO o daireyi satın almaktır. Reklamlı gönderi bir gecelik kaçamaksa SEO uzun dönemli istikrarlı bir ilişkidir. Düzgün yapılmış bir arama motoru optimizasyonu, sitenizi daha uygun ücretlerle çok daha uzun süre arama motorlarında üst sırada tutacağı gibi web sitenizin de sürekli olarak yüksek kalitede kalmasını sağlayacaktır. Çünkü arama sonuçlarında uzun süre üst sırada kalmanın koşullarından birisi de web sitenizi güncel tutmak ve kullanıcı deneyimini sürekli olarak gözetmektir ki bu da uzun vadede müşteri kazanımı anlamına gelir.

Arama Motoru Çalışma Mantığı

SEO işlemlerinin neler olduğuna geçmeden önce kısaca arama motorları ve arama motorlarının çalışma mantığı hakkında da bilgi edinmek konuyu daha net kavramamıza yardımcı olabilir. Çünkü SEO çalışmaları tamamen arama motorlarının aramaları nasıl gördüğünü analiz edip, buna göre pozisyon almak ve strateji geliştirmek ile alakalıdır.

Arama motorları, çalışma mantığı olarak birbirlerine yüksek derecede benzerler. Tüm arama motorları aslında üç temel şeyi gerçekleştirir. Bunlar taramak, dizine eklemek ve sıralamaktır.

Taramak olarak nitelendirdiğimiz işlem, arama motorunun internette görme erişimi olduğu içerikleri incelemesidir.

Dizine ekleme işlemi sırasında ise arama motorları bu gördüğü tüm içerikleri kategorize eder. Yüzbinlerce içeriği kendi içerisinde ayırır, etiketler ve böler.

Son aşama olan sıralama aşaması ise, arama motoru tarafından taranan ve dizine eklenen içerikler arasında en yararlıların kararının verildiği aşamadır. Burada arama motoru kullanıcının en çok ilgisini çekeceğini düşündüğü içeriği sıralar.

arama motoru çalışma mantığı nedir arama motorları nasıl çalışır

Peki bunu nasıl yaparlar? İnternette bulunan tüm içerikleri keşfeden arama motorları, botları sayfalara yönlendirir. Bu botlar sayfalara yönlendirilen bağlantıları takip ederek sayfaları dizine eklemeye çalışırlar. Tek amaçları budur. Arama motorları da bu dizinleri kullanarak arama sonuçlarını kullanıcılara sunar. Burada önemli olan bir nokta vardır, botların bulduğu her içerik arama motoru dizininde yer edinmeyebilir. Diyelim ki yeni bir ayakkabı mağazası açtınız ve bir web sitesi hazırladınız. Oluşturduğunuz web sitesi, kesin olarak arama motoru dizinine giremeyebilir. Eğer dükkanınız için kullandığınız slogan başka bir ürün tarafından da kullanılıyorsa botlar sizin web sitenizi kopya olarak tanımlayabilir. Arama motorlarına ürünün ya da web sitesinin özgün olduğunu kanıtlamanız gerekir. Örneğin, ayakkabı satış mağazası web siteleri arasında "Rahatlığı ayağınıza getirdik" sloganı 8 firma tarafından da kullanılmışsa, arama motoru bu web siteleri arasında en eski olanı ya da SEO çalışmalarını en iyi yapanı dizine ekleyecektir. Bu da demektir ki arama motorunda çıkmanın en temel kurallarından biri özgün olmaktır.

Dizine eklenmeyi başaran web sitelerinin sonraki aşamada aşması gereken bir başka problem ise sıralamadır. Bir arama yapıldığında, web sitenizin arama sonuçlarında üst sıralarda yer almasına yine arama motorlarının yazılımları karar vermektedirler. Örneğin ayakkabı ile ilgili yapılan bir arama mevcut. Anahtar kelime "beyaz spor ayakkabı" olsun ve Google bununla ilgili bize 100 milyon sonuç çıkarmış olsun. Peki arama motoru bu kadar sonucu nasıl sıralayacak? İşte bu çok gizlidir ve kesin bir sonucu yoktur. Tamamen otomatize edilmiş ve yapay zekaya bırakılmış olan bu sürecin birçok farklı faktörü bulunmaktadır. Anahtar kelime uygunluğu, sayfadaki sözcükler, sayfaya bağlanan web sitelerinin sayısı, içeriğin özgünlüğü, içeriğin yeniliği gibi birçok farklı faktör devreye girer. Amaç tektir. Arama yapan kişi ile aradığı şey arasında maksimum bağlantı kurup, arayan kişiye en uygun seçeneği sunmak. İşte SEO çalışmaları da tam bu noktada başlar ve SEO nasıl yapılır sorusuna buradan itibaren yanıt vermeye başlayabiliriz.

SEO uzmanı, tam olarak bu amaç doğrultusunda çalışmalar yapar. Bir siteyi arama motoruna tanıtmak uzun ve meşakkatli bir iştir. Çeşitli anahtar kelimeler, özgün içerikler, güzel resimler kullanılır ancak bunlar yeterli değildir. Arama motorları web sitelerini bizim gördüğümüz gibi görmezler. Arka plandaki html kodları aracılığıyla sitemiz arama motorları tarafından görülür. Bu da teknik birçok çalışmanın da yapılması gerektiği anlamına gelir.

Arama motorları ile ilgili daha ayrıntılı bilgi almak ve alternatif arama motorlarını öğrenmek için "Arama Motorları Nelerdir Nasıl Çalışır?" başlıklı makalemizi inceleyebilirsiniz. 

Arama motorlarının çalışma prensiplerini anladığımıza göre, şimdi artık SEO nasıl yapılır sorusunun asıl cevabı olan SEO işlemlerini detaylandırabiliriz.

SEO İşlemleri Nelerdir?

SEO amacıyla yapılan işlemler genel manada Site içi SEO ve Site dışı SEO olmak üzere ikiye ayrılmaktadır. Bu aktiviteler bir web sitesi için hayati olup arama motorlarında üst sıralarda yer alması ve organik trafik çekmesi için gerekli olan işlemlerin genelini oluşturur. Bu iki SEO çalışması haricinde Teknik SEO ve Yerel SEO denilen ve iki çalışma çeşidi daha mevcuttur. Bu SEO çalışmaları, arama motoru optimizasyonu aktivitelerinin gelişmesi ile sonradan ortaya çıkmış ve en az site içi ve site dışı SEO işlemleri kadar önemlidir. Gelin şimdi iyi bir SEO hizmetinde mutlaka bulunması gereken bu çalışmaların ayrıntılarına göz atalım.

On Page SEO Nedir?

Arama sonuçlarında üst sıralara çıkabilmek için bir web sitesinin içerisinde yapılan çalışmalar ve düzenlemelere site içi SEO, yani Onpage SEO denir.

On Page SEO Çalışmalarından En Önemlileri

1- İlgili Anahtar Kelimeleri Sayfaya Entegre Etme

Unutulmamalıdır ki sayfada yayınlanan bir içeriğin en önemli ögelerinden birisi de anahtar kelimelerdir. Anahtar kelime, bir içeriğin ana temasını temsil eder. Aynı zamanda hazırlanan içeriğin kullanıcılar tarafından aranma şekilleri de anahtar kelimeleri oluşturur.

anahtar kelime nedir nasıl seçilir

Örneğin bu yazı için olan anahtar kelimeler 'SEO Nedir?', 'SEO çalışmaları nelerdir?', 'Nedir SEO', 'SEO arama motoru optimizasyonu nasıl yapılır?' veya bunun diğer versiyonu olan 'Arama motoru optimizasyonu SEO nasıl yapılır' gibi kelime öbekleri olurdu. Anahtar kelimeler belli bir sayıda kullanılmalıdır. Ne çok fazla olmalı ne de çok az. Hazırladığınız içerikteki anahtar kelimelerin sayılarını ölçmek için kullanılan bazı araçlar bulunmaktadır. İlgili yazımızda bu araçlardan en önemlilerinden biri ile ilgili ayrıntılı bilgiyi bulabilirsiniz.

Kullanmaya karar verdiğiniz keywordleri ilk 200 kelimede kullanmak çok önemlidir. Google botları yazıların ilk 200 kelimesine daha fazla önem verirler. Bu yüzden yazının girişinde bu kelimeleri akıllıca kullanmış olmak önemlidir. Bunun yanında içeriğin başlığında da anahtar kelime bulundurmak arama motorunun bir siteyi iyi tanıması ve sıralamada alakalı görerek üste çıkarması açısından önemlidir.

2- Başlık Tagi (Title Tag) ve Meta Açıklaması (Meta Description) Ekleme

Başlık tagi ve meta açıklaması SEO çalışmalarının en önemli site içi aktivitelerinden biridir. Başlık tagi arama motorunda üst tarafta çıkan mavi ile yazılı olan yerdeki yazıdır. Burada anahtar kelime kullanmak çok önemlidir çünkü arama motoru, arama yapan kişi ve dizin arasındaki ilk bağlantıyı buradan kurar. Başlığınızda ayrıca kullanıcıların aramalarıyla daha yüksek derecede eşleşme ihtimali bulunan anahtar kelimeleri ekleyerek uzun kuyruk anahtar kelime de kurabilirsiniz. Bu, alaka düzeyini daha çok artıracaktır.

başlık tagi title tag nedir

Başlığın hemen altında bulunan kısım ise meta açıklamasıdır. Burası başlıktan daha uzun olacak şekilde, içeriğin ne ile ilgili olduğu konusunda bilgi verilen yerdir. Kullanıcının arama yaptığı kelime ile sizin girdiğiniz açıklama arasında ne kadar çok uyum varsa sıralamada o kadar çok öne çıkarsınız. Ayrıca Google, arama yapan kişinin arama yaptığı kelime ile eşleşen anahtar sözcükleri koyu ile göstermekte. Bu da, kullanıcının dikkatini direkt olarak cezbetmekte ve kullanıcıyı psikolojik olarak sayfaya tıklamaya yönlendirmektedir. Burada da ilgili anahtar kelimeleri ve uzun kuyrukları kullanmak çok önemlidir.

meta açıklaması nedir

3- Kullanıcı Dostu İçerikler Ekleme

Bir içerik eklerken en çok özen göstermemiz gereken nokta, içeriğin kullanıcı dostu olması hususudur. Web siteniz için hazırladığınız içerikte yazım ve imla hataları olmamalı; görseller ne çok ne az olacak şekilde, tam kararında kullanılmalı ve en önemlisi ilgi çekici olmalıdır. Sektörünüzle ilgili trendleri iyi takip etmeli ve kullanıcıların potansiyel aramalarını iyi analiz ederek onlara hitap eden şeyler üretmelisiniz. Trend olan aramaların takibini search console ve Google trends gibi platformlardan yapabilirsiniz.

kullanıcı dostu içerikler üretmek

H1, H2, H3 gibi başlıkları kullanmak web sitenizin kullanımını kolaylaştıracaktır. Basit bir şekilde hazırlayacağınız 'içindekiler' bölümü okuyucuya kolaylık sağlayacaktır. Yazılarda her zaman çok fazla teknik terimler kullanmamak daha çok tercih edilir. Unutulmamalıdır ki içeriklerin çoğu birincil internet kullanıcıları tarafından tüketilmektedir ve onlara ulaşabilmenin en kestirme yolu, basit ve sadeleştirilmiş dil kullanmaktan geçer.

4- URL Optimizasyonu

URL bildiğiniz üzere sitemizin üst kısmında bulunan yerdir. Hazırladığınız içerikte URL bölümünün sayılardan değil kelimelerden oluştuğuna emin olmalısınız. URL bölümünde keyword kullanmak yine çok önemlidir çünkü arama motorları içeriğinizi tanırken URL'den de yardım alır. URL'yi mümkün olduğunca kısa ve öz tutmak gerekir ve site içerisinde gerekli kategorizasyonun yapılmış olması elzemdir.

5- Resimlerin Optimizasyonu

Bir web sitesinde içerik hazırlanırken ya da SEO çalışması yaparken dikkat edilmesi gereken diğer önemli husus da içerikte kullanılan resimlerin iyi optimize edilmiş olmasıdır. Kullanılan resim ve fotoğrafların boyutları çok büyük olmamalıdır. Çok büyük imajlar web sitenizin yavaş açılmasına sebep olur ve web sitesinin hızını azaltır. Yavaş yüklenen web sitesi demek SEO puanı düşük web sitesi demektir ve bu da arama motorunun sıralamalarında gerilere düşmeniz anlamına gelecektir.

resimleri seo için optimize etmek

Resimlere mutlaka alt tag eklenmelidir. Çünkü Google gibi arama motorları resimleri bizim gördüğümüz gibi görmez. Bu tagler aracılığıyla görüp resmin alaka düzeyini ölçerler. Bu yüzden alt taglere resmin ne ile ilgili olduğunu yazmak çok önemlidir. Ayrıca teknik bir sorundan dolayı sayfanız yüklenmediğinde, bu açıklama görünür ve okuyucu bu resmin ya da fotoğrafın ne olduğunu görmüş olur.

6- Site İçi Link Verme

Site içi link vermek, bir web sitesinin içerisinde bulunan diğer içeriğe, başka bir içerikten link verme durumudur. Arama motorlarının siteleri nasıl dizine eklediğinden bahsetmiştik. Site içi linkler arama motorlarının bu dizinleme işlemini yapmasına yardımcı olur. Botlara sitenizde bulunan diğer sayfaları tanıtır ve bu sayede sitenizin SEO puanı da yükselir. Bu işlem aynı zamanda kullanıcıların sayfanızda daha çok zaman geçirmesini de sağlar. Site içi link verirken bu linki kelime öbeği olarak vermek daha faydalı olacaktır. Örneğin makarna tarifi veren bir içeriğiniz var. Daha önce tarifini vermiş olduğunuz bir sosun da bu makarnaya eklenmesi gerektiğini düşünüyorsunuz. 'Salçalı makarna sosu' şeklinde diğer içeriğinize link vermeniz durumunda, Google botlarına aslında sitenizin içerisinde bir salçalı makarna sosu tarifi verdiğiniz mesajını iletiyorsunuz. Bu da o sayfayı hem dizine ekler hem de sıralamadaki yerini yükseltir.

Site içi link vermek ile ilgili daha ayrıntılı bilgiye 'Site İçi Link Nasıl Verilmelidir?' başlıklı makalemizden ulaşabilirsiniz. 

7- Site Hızını Artırma

Bir web sitesinin hızlı olması hem kullanıcı deneyimi açısından hem de sitenizin arama motorlarındaki sıralaması açısından hayati bir öneme sahiptir. Arama motoru botları, dizinlediği sayfanızı arama sonuçlarında sıralarken web sitenizin hızını da dikkat alır.

sitenin hızını artırmak seo için neden önemlidir

Site hızınızı Pagespeed Index gibi sayfalardan ölçebilir ve gerekli düzenlemeleri yapabilirsiniz. Özellikle Google arama sonuçlarında üst sıralarda olmak için site hızı çok önemli bir faktördür çünkü Google bu konuda çok titiz çalışmaktadır. Bir site yavaş olduğu zaman ya da hızlıyken teknik sorunlardan ötürü yavaşladıktan sonra sıralamada dramatik bir şekilde aşağılara düşebilmektedir.

8- Mobil Uyumlu Site Hazırlama

Artık mobilleşmiş bir dünyada yaşıyoruz. İstatistikler gösteriyor ki web sitesi kullanıcılarının birçoğu internete mobil araçlardan giriyorlar.

mebil kullanım vs masaüstü kullanım istatistik

Bu yüzden sitenin mobil uyumlu olması çok büyük önem arz etmektedir. Doğru bir şekilde mobil uyumlu hazırlanmış bir site hem kullanıcı dostu olacaktır hem de sitenin trafiğini artıracaktır. Google botları özellikle sitelerin mobile uyumlu olup olmadıklarını çok dikkatli bir şekilde kontrol etmektedir. Mobil uyumlu olmayan temaların kullanıldığı siteler, sıralamalarda ilk sayfaları kesinlikle görememektedir.

Off Page Seo Nedir?

Arama sonuçlarında üst sıralarda kalmak ve web sitenizde organik trafik yaratmak için yapılan site dışı SEO çalışmalarına Off-page SEO denir. Site içi SEO çalışmalarının aksine, bu çalışmalar daha çok dış etkenlere bağlı olduğu için yapılması daha fazla zaman ve efor gerektirmektedir. Bu çalışmaların çoğunluğu backlink adı verilen çalışmalara yöneliktir. Backlink, başka bir siteden sizin içeriğinize yapılan atıfları kapsar ve sitenizin kalitesinin yükselmesine yardımcı olur. Atıf yapılan sitenin hacmi ne kadar büyük olur, prestiji ne kadar yüksek olursa, atfın yapıldığı sayfanızın SEO puanı o kadar yüksek olur. Do follow linkler almak no follow linklerden daha faydalı olacaktır ancak yine de verilen no follow linklere de hayır dememek gerekir. 'Reklamın iyisi kötüsü olmaz' mantığı maalesef dijital pazarlama içi özellikle SEO hizmeti için geçerli değildir. Kalitesiz, spam veya fake backlinkler, botlar tarafından tespit edildiği takdirde sayfanızın SEO puanı düşecektir ve sayfanız sıralamada geriye doğru baş aşağı bir şekilde düşecektir.

Verilen backlinklerin alaka düzeyleri de çok önemlidir. Yemek tariflerinin yapıldığı bir web sitesi, spor ayakkabı satan bir web sitesine backlink verdiği zaman tabii ki sayfa kalitesi yükselecektir ancak bu etki spor haberleri yapan bir siteden alınan backlink kadar etkili olmayacaktır. Tüm bu sebeplerden dolayı çok dikkatle ele alınması gereken bir konudur.

Off-Page SEO Çalışmalarından En Önemlileri

1- Paylaşılabilir İçerik Üretmek

Bir SEO uzmanı işe başladıktan sonra size ilk olarak içerik üretmeniz gerektiğini söyleyecektir. Ancak bu içeriklerin belirli bir formatta olması, belli kalite kriterlerini yerine getirmesi ve en önemlisi paylaşılabilir olması gerekmektedir. İçerik hazırlarken kendinize sormanız gereken soru: "Bu içeriği insanlar paylaşır mı, neden?" olmalıdır. Cevabınız evetse içeriğiniz uygun demektir. Paylaşılabilir içerik demek sayfanızın farklı mecralarda farklı kişiler tarafından görüntülenmesi demektir. Bu da ilgili konuda sizin otorite olduğunuzu arama motoru botlarına gösterir.

paylaşılabilir içerik üretmenin önemi

2- İçerik Pazarlaması

İçerik pazarlaması da özellikle SEO konusunda öne çıkan uygulamalardan birisidir. Hazırladığınız içeriğin kaliteli ve paylaşılabilir olması yetmez, bunu aynı zamanda uygun yerlerde, uygun kullanıcılara pazarlamalısınız da. İnsanların hazırladığınız içerikten haberdar olabilmesi için Google Ads'ten reklam vermek, içerik pazarlama sitelerinde paylaşmak gibi yollara başvurabilirsiniz. Bir defa trend olan içeriğiniz, daha sonra kendi pazarlamasını kendi yapacaktır ancak ilk hareket sizden gelmelidir.

3- Sosyal Medya'da Paylaşım

Sosyal medya, içeriklerin en çok paylaşıldığı ve etkileşim aldığı mecralardır. Her firmanın sosyal medya hesabı bulunduğunu var sayarsak, hazırlanan içeriklerin bu mecralarda paylaşılmasının da gerekliliğini bahsetmemize çok gerek kalmaz. Özellikle LinkedIn ve Twitter gibi sosyal medya araçları içeriklerin paylaşılması ve yayılması açısından uygun mecralardır.

sosyal medyada içerik paylaşmak

4- Misafir Yazarlık

Misafir yazarlık yapabileceğiniz sayfalarda kendi siteniz ya da içeriğinizle ilgili yazılar hazırlayabilir, bu yazılarla kendi sitenize insanları yönlendirebilirsiniz. Verdiğiniz linklerin sayısından ziyade kalitesine dikkat etmeniz ve farklı sitelerden backlink almanız sizin için daha faydalı olacaktır.

içerik yazmak seo için neden önemlidir

Misafir yazarlık haricinde WhitePress gibi portallar aracılığıyla kendi sitenizde sizlere içerik hazırlayacak olan içerik yazarları bulmak da SEO çalışmalarınız için faydalı olacaktır. 

5- Forum Siteleri

Forum siteleri son kullanıcıların en çok aktif olduğu alanlardır ve en doğal reklamların yapıldığı mecralardır. İçeriklerinizin ve web sitenizin birinci ağızdan reklamının yapılması, bu sitelerden backlink almanız sizi öne çıkaracaktır. Ülkemizde Ekşi Sözlük, Donanım Haber; dünyada ise Reddit gibi alanlar buna en iyi örneklerdir. Bu mecralardan alınacak kaliteli geri dönüşler ve backlinkler site puanınızı iyi yönde etkileyecektir. Çünkü bu tarz siteler arama motorları tarafından tanınan ve son kullanıcıların bulunduğu sitelerdir.

6- Makale Yayıncıları Bulmak

Kendiniz hazırladığınız ya da bir metin yazarına hazırlattığınız makalenizi yayın yapmayı kabul eden sitelerde yayınlatabilirsiniz. Bu sistem WhitePress'in de sunduğu hizmetlerden birisidir. Belli bir kullanıcı sayısına sahip olan siteler, kendi sitelerinde kendi temalarına uygun makaleler yayınlamayı kabul ederler. Belirli bir ücret karşılığında makalelerinizi bu sitelerde yayınlayabilir; hem içeriğinizin reklamını yapıp hem de sitenize trafik alabilirsiniz. İyi bir SEO çalışması için gerekli olan backlinki de bu şekilde sağlayabilirsiniz.

7- Influencer Pazarlaması

Kaliteli bir SEO çalışmasının parçalarından birisi de Influencerlar aracılığı ile içeriğinizin reklamını yapmaktır. Sitenizin ya da hazırladığınız içeriğin reklamını tanınan bir kişi aracılığıyla yaptırmak, kaliteli backlink, sosyal medyada yüksek paylaşım oranı ve büyük miktarlı site trafiği açısından faydalı olacaktır.

8- Firma Tanıtım Siteleri

Firmaların ve web sitelerinin adreslerini, telefonlarını, web sitelerini paylaşabildikleri tanıtım sitelerine üye olmak da backlink açısından sitenizi öne çıkaracak ve SEO puanını artıracaktır. Site dışı SEO aktivitelerinin en yaygın olanlarındandır.

9- Video İçerikler

Günümüz koşullarında insanların yazılı içeriklerle birlikte video içeriklere de yönelimi olduğunu biliyoruz. Hazırladığınız ve faydalı olduğunu düşündüğünüz içeriklerinizi video içerik haline getirerek hem kullanıcı deneyimi konusunda yol kat edebilir hem de içeriğinizin paylaşılma oranını artırabilirsiniz.

video içerik hazırlamanın önemi

10- Infografik İçerikler

İçeriklerin paylaşılma oranını artıran diğer bir yöntem ise infografik ile anlatma yöntemidir. Anlatılacak ya da paylaşılacak şeyi grafiğe dökerek tek resim üzerinden anlatma şekline verilen ad olan infografikler paylaşılması daha kolay olduğu için trafik ve backlink sağlama konusunda etkilidirler.

infografik eklemenin önemi

11- E-mail Pazarlaması ve Bülten Yayınları

Site dışı SEO aktivitelerden biri olan e posta pazarlaması ve bülten yayınları da site trafiğini artırmada yardımcı olur. Yayınladığınız içeriğinizi, elinizde mail adresleri bulunan müşterilerinize e posta yoluyla her hafta ya da her ay ulaştırmak, kullanıcıları size daha bağlı kılacaktır.

Teknik SEO Nedir?

Teknik SEO, site içi SEO çalışmalarından olup, sitenin taranma ve indeksleme aşamalarına uygun hale getirilme sürecini ifade eder. Bu kısım daha çok SEO konusunda uzmanlaşmış web tasarımcılar tarafından da yapılmaktadır. Bu SEO çalışması yapılırken eser miktarda kod bilgisi gerektirdiği için birinci kullanıcıların yardım alması gerekebilir.

Teknik SEO sayesinde arama motorları web sitenizi sorunsuz bir şekilde tarayıp dizinine ekleyebilirler. Bu noktada SEO işlemlerini yapan kişi arama motorunun işini kolaylaştırıp hızlandırmaktadır.

Aslında yukarı bahsettiğimiz kimi Site İçi SEO aktiviteleri, aynı zamanda teknik SEO aktiviteleridir. Tekrara düşmemek adına onlardan bahsetmeyip, diğer aktiviteleri açıklamak istiyoruz.

Google Analytics ve Google Search Console Kurulumu

Google Analytics, sitenize gelen kişilerin profillerine, demografik yapısına, nereden geldiklerine, genel tercihlerine ve daha birçok farklı bilgiye ulaşmanızı sağlar. Trafiğinizin artıp azaldığını, en çok hangi siteden trafik aldığınızı, yaptığınız hangi backlink çalışmasının işe yaradığını bu sayede görebilir ve yeni stratejiler geliştirebilirsiniz.

google analytics kurmak neden önemlidir

Google Search Console ise web sitenizin Google aramalarındaki performansını izlemenizi sağlar. Hangi anahtar kelimenin sitenize en çok trafik sağladığını görebilir, web sitenizdeki hataları tespit edebilir ve sayfanızın performansını inceleyebilirsiniz.

Eğer Google Analytics hesabınız ile search console hesabınızı birbirine bağlarsanız, Analytics hesabınızdan Google tarafından verilen SEO tavsiyelerini edinebilirsiniz.

Google Search Console ile ilgili daha ayrıntılı bilgiye 'Google Search Consol Kullanım Klavuzu' adlı makalemizden ulaşabilirsiniz. 

Robots.txt

Robots.txt, web sitenizin kök dizininde bulunur ve sitenizi taramaya gelen arama motorlarına hangi sayfalarınızı tarayıp hangilerini dizinlerine ekleyebileceklerini söyleyen bir komut dosyasıdır. Sitenize gelen botlar burada yer alan komutları takip ederek hareket eder. Bu, sitenizle ilgili kontrolün aslında sizde olduğunu gösterir. Bu sayede botlara ve dolayısıyla arama motorlarına hangi sayfaları izleyip dizine alması gerektiğini siz söyleyebilirsiniz. Robots.txt dosyası ile ilgili daha teknik detaylar için "Robost.txt Nedir, Nasıl Kullanılır" adlı makalemize göz atabilirsiniz.

Breadcrumbs

Breadcrumb ekmek kırıntısı anlamına gelir. Bir sitede bulunulan sayfanın hangi kategoriye ait olduğunu göstermek için kullanılır. Bir önceki kategoriye dönmek, sitede geri gelmek ya da filtreye gerek duymadan sayfanın kategorisini değiştirmek gibi işlevleri vardır. Herhangi bir e ticaret sitesinde rahatlıkla görülür ve arama motorları tarafından da sevilir. Kullanıcı deneyimi konusunda büyük bir artı olan bu özellik siteye eklendiği takdirde SEO puanını yükseltecektir.

Bozuk Sayfaları Tespit Etmek

Sitenizde yer alan 404 hatası veren sayfalar kırık link olarak adlandırılır. Herhangi bir bozuk sayfanızın oluşu, sitenizin arama motorları tarafından daha düşük sıralama almasına sebep olacaktır. Bu yüzden çeşitli toollar ile bu sayfaların tespit edilip ayıklanması teknik SEO açısından önemlidir.

bozuk sayfaları düzenlemenin önemi

SSL Sertifikası Eklemek

SSL sertifikası sitenizin güvenli olup olmadığını gösteren sertifikadır. Sitelerin başında gördüğünüz HTTPS yazısı, sitenin güvenli olduğuna işaret eder. WordPress tema kullanıyorsanız basit bir eklenti ile sitenize SSL sertifikası yüklemek mümkündür.

ssl sertifikası nedir neden önemlidir

Site Haritası Oluşturmak

Site haritası basitçe sitenize gelen arama motoru botlarının sitenizi daha hızlı tanıyıp dizine almasını (indekslemesini) sağlar. Dizine mutlaka eklemek istediğiniz sayfaları bu sayede belirtebilir, arama motoruna sitenizin yapısını açıklayabilir, böylece dizine girme işlemini hızlandırabilirsiniz.

Yerel SEO Nedir?

Yerel SEO, SEO çalışması dahilinde yerel anlamda yapılan çalışmalara denir. Google My Business'de hesabınızı açmak, Maps'te yerinizi işaretlemek, sadece yerel alanda Google Ads reklamı vermek gibi aktiviteler yerel SEO örnekleridir. Sitenizi local reviews'te de optimize etmelisiniz ki firmanıza gelen ya da sizden hizmet alan kişiler hakkınızda yorum yapabilsin.

Tüm bunların yanında web sitenizin footer alanında adresinizin olması ve mümkünse site başlığınızda da hizmet verdiğiniz yerin isminin bulunması, sizi yerel olarak öne çıkaracaktır.

Yerel SEO ile ilgili daha ayrıntılı bilgiye ulaşmak için İngilizce web sitemizde bulunan 'Yerel SEO Nedir ve Nasıl Çalışır?' adlı makalemizi inceleyebilirsiniz.

Sonuç

Arama motorları artık hayatımızın büyük bir parçası ve işlerimizin çoğu bu araçlar sayesinde gerçekleşiyor. Uzun vadeli kazançlar için ise bu motorların optimizasyonuna yüksek derecede önem vermek gerekmekte. Unutulmamalıdır ki bir şirkette, firmanın büyüklüğü ve etkinliği ne olursa olsun gerekli optimizasyon çalışmaları yapılır, SEO aktiviteleri de yerine getirilirse zaman içerisinde bunun geri dönüşü kesin ve net bir şekilde alınacaktır.

SEO, web sitelerinin sadece arama motorlarında üst sıralara yerleşmesini sağlamaz; aynı zamanda sitelerin kullanıcı dostu bir görünüme sahip olmasını ve yüksek seviyede performans göstermesini de sağlar. Bu da, uzun vadede hem görünürlük hem de müşteri memnuniyeti anlamına gelir. SEO, web sitesini kullanıcı için faydalı ve kolay hale getirir.

İç ve dış SEO olmak üzere ikiye ayırdığımız bu çalışmaların büyük bir titizlikle yürütülmesi sonucunda eminiz ki aldığınız geri dönüşler ile hem sizin hem de firmanızın yüzü gülecek ve istenilen büyümeyi rahatlıkla sağlayabileceksiniz.

İçerik sağlama, sitenizin SEO sağlığını ölçme, içeriklerinizi Türkiye ve dünya çapında paylaşma, yüksek potansiyelli yayıncılara ulaşma, kaliteli içerik yazarlarıyla hızlı ve uygun fiyatlı anlaşmalar yapma gibi olanaklar sunan Whitepress portalımıza kayıt olun ve SEO dünyasına hızlı bir giriş yapın.

Senin yorumların (0)
WhitePress editörleri, diğer kişilere hakaret, kaba sözcükler içeren ve konuyla ilgisi olmayan yorumları kaldırma hakkını saklı tutar.
Kişisel verilerin yöneticisi, 590 Kingston Road, Londra SW20 8DN adresinde kayıtlı ofisi bulunan WhitePress Publishing LTD'dir, kişisel verileriniz WhitePress sp. Z o.o.'nun pazarlama amacı için ve kendi mal veya hizmetlerini pazarlamakla ilgilenen kuruluşlarla işlenir. WhitePress sp. Z o.o.'nun pazarlama hedefi Bilgi Tabanı sekmesinde yayınlanan içerikle ilgili konferanslar ve eğitimler hakkında ticari bilgiler içerir. 

Kişisel verilerinizin işlenmesi için yasal dayanak, Yönetici ve ortakları tarafından izlenen meşru amaçtır (GDPR'nin 6. Maddesi 1. paragrafın f fıkrası).

Kullanıcılar şu haklara sahiptir: verilerine erişim isteme hakkı, bunları düzeltme hakkı, verileri silme hakkı, işlemeyi sınırlama hakkı ve veri aktarma hakkı. Gizlilik politikamızda, haklarınız da dahil olmak üzere kişisel verilerinizin işlenmesi hakkında daha fazla bilgi bulabilirsiniz.
Hepsini okuyun
  • Bu makale hakkında henüz yorum yok.
Kişisel verilerin yöneticisi, 590 Kingston Road, Londra SW20 8DN adresinde kayıtlı ofisi bulunan WhitePress Publishing LTD'dir, kişisel verileriniz WhitePress sp. Z o.o.'nun pazarlama amacı için ve kendi mal veya hizmetlerini pazarlamakla ilgilenen kuruluşlarla işlenir. WhitePress sp. Z o.o.'nun pazarlama hedefi Bilgi Tabanı sekmesinde yayınlanan içerikle ilgili konferanslar ve eğitimler hakkında ticari bilgiler içerir. 

Kişisel verilerinizin işlenmesi için yasal dayanak, Yönetici ve ortakları tarafından izlenen meşru amaçtır (GDPR'nin 6. Maddesi 1. paragrafın f fıkrası).

Kullanıcılar şu haklara sahiptir: verilerine erişim isteme hakkı, bunları düzeltme hakkı, verileri silme hakkı, işlemeyi sınırlama hakkı ve veri aktarma hakkı. Gizlilik politikamızda, haklarınız da dahil olmak üzere kişisel verilerinizin işlenmesi hakkında daha fazla bilgi bulabilirsiniz.
Czytaj całość
Önerilen makaleler